Van Zhongba naar Saga door de sneeuw

4 oktober 2013 - Ngari, China

Na een donkere nacht, kijk ik uit het raam, dat lijkt wel allemaal sneeuw. Er is een flinke laag gevallen en het sneeuwt rustig door. We gaan ontbijten met noedels en lamssoep (voor Jim). Iedereen heeft nu zijn warmste winterkleren aan, want het is koud zonder verwarming. Ook de bediening in het restaurant loopt met een warme jas aan. Gelukkig is vandaag een korte dag rijden over een goede weg. Het begin gaat echt door de natte sneeuw, maar later is de weg gelukkig veel schoner. Maar beter wordt het weer niet echt, elke keer al ik denk dat het opklaart komt er een nieuwe bui. Het Tibetaanse plateau ziet er zo helemaal onbewoonbaar uit. Aan het eind van de dag rijden we een soort steil dal binnen. Saga ligt redelijk beschut in dit dal en het wordt droog. Het hele dorp is bezig met de aanleg van de riolering, grote pijpen worden aangelegd en de huisaansluiting is iedereen aan het graven. In de bodem zie je tussen de grondlagen een laag van jarenlang afval zitten. Saga is een veel levendiger dorpje dan Zhongba en we maken een wandelingetje door het dorp.