Van Saga naar Zhangmu, van 5200 naar 2000 meter

5 oktober 2013 - Shigatse, China

Vandaag wordt een lange dag, we moeten zo' n 280 km rijden waarvan de eerste 60 (volgens de eigenaar van het hotel, volgens de kaart iets meer) bestaat uit dirt road. De dirt road is heel goed onderhouden en blijkt echt prima om te rijden. Ook landschappelijk rijden we door een heel mooi gebied met veel verschillende groentinten in de dalen en wit besneeuwde toppen. Er lopen heel veel, en ook heel grote kuddes yaks en schapen/geiten. Onderweg staan ook overal tenten van nomaden maar ook van wegwerkers. Het wordt ingewikkeld als wij de brug de rivier over willen en circa 1000 schapen dat ook willen. Dit leidt tot een echte verkeersopstopping want de schapen gaan op een gegeven moment niet verder omdat van de andere kant komen ook auto's komen. Gewoon rustig wachten is de enige oplossing, uiteindelijk komen de schapen over de brug. Na het laatste hoogtepunt van de reis; 5200m in regen en wolken gehuld (geen mooie pas) beginnen we aan een heel lange afdaling, Op 4400 meter zien we de eerste landbouwveldjes, iets later zien we zelfs weer bomen en bloemen. Het is hier vergeleken met de hoogvlakte druk bewoond en we passeren veel Tibetaanse dorpjes. De weg gaat door een steeds steilere kloof. Tot het alleen rivier en weg is. Het is nu geheel groen en we rijden tussen mistwolken met beneden een donderende rivier. Plotseling duiken de eerste huizen van Zhangmu uit de mist op. Het dorpje is een langgerekt lint met bebouwing aan weerszijden van de weg. Eigenlijk is er geen ruimte om te parkeren maar iedereen doet het toch. Dit leidt ertoe dat het dorp een grote verkeersopstopping is, waar de politie wanhopig pogingen doet om beweging te houden. Eerst moet de ene helft achteruit rijden zodat tegenliggers kunnen passeren, dan de ander kant. Het lijkt erop dat dit altijd zo is. Het hotel dat Kung wilde, nl met parkteerplaats, is vol. Gelukkig kunnen we er wel parkeren. We overnachten in het Sherpahotel en Jim en ik hebben een kamer aan de achterzijde met een geweldig uitzicht over de kloof en de hele nacht het geluid van de rivier. S' Avonds voor de laatste keer een goede chinese maaltijd besteld door Kung. Met afscheidswoorden en kadoos. Hij heeft goed werk verricht en was een gezellige reisgenoot. Kung wilde voor zijn afscheid toch wat gewaagde gerechten bestellen zoals kippelevertjes. Hij is blij dat het gezelschap die erg lekker blijken te vinden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade