Wandeling naar Changu Naryan

12 oktober 2013 - Changunarayan, Nepal

Het is stralend weer ideaal voor een lange wandeling bergafwaarts. Het einddoel is Changu Naryan, een Unesco werelderfgoedsite, komen we achter via de kaart. We vertrekken om 9 uur en vinden zowaar meteen het pad, de aanwijzing was ook duidelijk nl bij de politiepost. We lopen door wat gehuchtjes en het is meteen raak. De eerste geslachte koe midden op de weg terwijl ze druk bezig zijn poten en kop eraf te halen. De dieren zijn geslacht voor het Baysun festival, iedereen gaat met zijn familie goed vlees eten komende dagen. Het zal niet bij de deze ene geslachte koe op de weg blijven in elk dorp zijn ze druk bezig de koe  in stukken te verdelen en schoon te maken. Voor het Baysun festival is bij elk dorp ook een geweldige schommel van bamboe gemaakt. Dit is om de goede oogst te vieren. Geweldig gebruik. Het pad is niet overal even duidelijk maar er lopen genoeg mensen rond die graag de weg wijzen. Zoals een jongen die vertelt dat hij normaal een local guide is maar nu vrij heeft voor het festival. Hij geeft ons wel precies aan, tussen stupa en witte huis , waar we het vervolg van het pad kunnen vinden. Het pad is vrij populair bij westerse wandelaars, onderweg vragen kinderen om pennen en chocola. Toch maar niet gegeven in het boekje en onderweg staat dat het niet wenselijk is om bedelen aan te moedigen. Maar het blijft ingewikkeld want de huisjes onderweg zien er zeer armoedig uit, verhult doordat het hier heel groen is met veel bloeiende bomen. Het wordt steeds warmer en bij Telkot drinken we een Sprite voor we aan de klim omhoog beginnen. We lopen hier door een naaldbos, lekker in de schaduw maar we stijgen wel flink. We hebben een mooi uitzicht op de kathmandu vallei en bereiken rond 13.30 ons einddoel een tempelcomplex.

Terug in het hotel mogen we, als we het aandurven, ons ook aan het festival eten wagen. Jim laat dit zich geen twee keer zeggen, dus we eten gebakken ingewanden en geitehoofd. Ze hebben alles mooi in kleine stukjes gesneden en goed gebakken, het smaakt goed, het is vooral het idee dat lastig is. Bij het eten krijg je een soort rijstflakes. De rijst is eerst gekookt en vervolgens helemaal plat geslagen en gedroogd, Smaakt knapperig, zou ook zo als muesli door de yoghurt kunnen.