Osh

19 september 2013 - Osj, Kirgizië

De weg naar Van Sary Tash naar Osh is heel goed. Ik weet niet of het altijd zo is maar er waren ongelofelijk veel kuddes van zowel schapen als koeien onderweg. Misschien toch half sept de trek van de hooggelegen weidegronden naar de dalen. Het landschap zag er opeens veel groener en met jeneverbessen uit, heel anders als het hooggebergte. We zijn nu enkele dagen in Osh, de stad oogt heel relaxed, ondanks het feit dat er volgens de Lonely Planet in 2010 nog rellen tussen verschillende bevolkingsgroepen zijn geweest. We wandelen door het park langs de rivier. Jammer dat er overal afval ligt. Het laatste deel van het park is een soort pretpark, duidelijk is dat naast kinderatracties (suikerspinnen, kleine autootjes en draaimolens) voor volwassenen de hobbies schieten en boksen zijn. Verder natuurlijk altijd wat te drinken en te eten te koop. Het is druk met studenten die hier in groepen wandelen of zitten. Ook hier alle mogelijke outfits van supermodern (minirok en korte broek) tot heel traditioneel (lange jurk en hoofddoek).
Op de bazaar is werkelijk alles te koop, we slaan appels, bananen en pistachenoten in. Ook overal liggen broden, paprika's, tomaten, uien, komkommers, kolen. Kortom groenten genoeg om gezond te eten. Alleen het bestellen is wat ingewikkelder. Gisteravond hadden we voor het eerst een engelstalige menukaart, wat leuk is omdat je wat anders kan uitzoeken. Overigens hebben ze wel overal een menukaart in het Russisch, maar meestal komen we niet verder dan vlees, non (brood), chai (thee), salat (handig dat sommige dingen gewoon ongeveer hetzelfde zijn in het russisch) en soep. Voorlopig dus nog eten genoeg al blijft het vaak een verrassing wat we precies besteld hebben.
Gisteren hebben Jim en ik de heilige berg boven de stad beklommen. Altijd leuk een beetje uitzicht over de stad. Osh ligt echt in een vlakte met op de achtergrond hoge besneeuwde bergketens. Boven op het uitzichtpunt werden we aangesproken door een groep studentes. Ze waren eerstejaars geografie en zaten in Osh op school maar kwamen uit allerlei verschillende regio's. De ipad kwam goed van pas om te laten zien hoe ons huis in Amsterdam er uit ziet en zij konden op de kaart laten zien waar ze woonden.

1. Leonard:
    19 september 2013
    Hoi Marian, Jim en de rest. Het ziet er allemaal geweldig uit. Veel success op de rest van de trip.
  2. Frank:
    19 september 2013
    Erg gaaf hoor !
    Leuk om gisteren Jeroen even te spreken.
    Geniet ervan,
    Frank
  3. Raoul:
    22 september 2013
    Hallo 5 reizigers, tot nu toe krijg ik de indruk dat het erg goed verloopt en dat ook de vreemde landen goed te doen zijn. Het lijkt ook wel altijd lekker weer en geen bomen, bommen, beren of rotsblokken op de toyota's. Houden zo !
    groetjes, take care
    Raoul