Route via Bhaktapur

7 oktober 2013 - Bhaktapur, Nepal

7 okt Route via Bhaktapur
S' morgens bij de riverlodge Sunkoshi even de indrukwekkende metealen hangbrug over de rivier opgelopen. Hij ziet er heel stevig uit maar veert wel lekker mee. Er komen gelijk mensen op de brug even een praatje maken, waar kom ik vandaan, hoe lang blijf ik in Nepal? Na eindelijk weer een ontbijt buiten, de temperatuur is zeer aangenaam, gaan we op weg naar Bhaktapur. Dit betekent eerst nog 2 uur slingeren over bergweggetjes, de doorgaande weg tussen China en Nepal is iets kleiner als de kaart doet vermoeden. We krijgen wel opeens de hoge Himalayatoppen in beeld, waarschijnlijk niet de Mount Everest, maar het ziet er mooi uit. Net uit de bergen rijden we Bhaktapur binnen. Opvallend zijn de straatjes van baksteen, net als heel veel huizen. Dat had ik niet verwacht in Nepal. We zien hier ook meer westerse toeristen rondlopen dan we de afgelopen weken in totaal gezien hebben. Nepal is echt een toeristische bestemming, met als voordeel dat er overal menu's in het engels zijn.
In de loop van de middag rijden we door naar Kathmandu, de hele vallei is volgebouwd, overal huizen en mensen met nog wat rijstveldjes ertussen. Het verkeer wordt steeds drukker. Ik ben heel blij dat ik niet hoef te rijden. Jim zit vandaag achter het stuur. We rijden via de ringweg van Kathmandu, maar echt doorrijden doet het niet, brommertjes passeren ons aan beide zijden  en als je af moetslaan is de enig optie gewoon langzaam bewegen dan vloeit het verkeer vanzelf om je heen. Vanaf de ringweg steken we de stad in, richting Souvenir Guesthouse. De straat wordt steeds smaller en gelukkig is er naast het guesthouse een parkeerterrein want de twee auto's kunnen onmogelijk op straat staan. Het Guesthouse, heeft twee aardige eigenaren, Madam en Samzjhana en een tuin en dakterras, waar ik nu zit. Dit scheelt in ieder geval iets in de drukte. Iedereen in Kathmandu is namelijk voortdurend aan het toeteren.
De wijk Thamel waar we zitten is een groot netwerk van souvenirshops en eettentjes, met daartussen door heel veel brommertjes en taxi's (kleine suzukis')