Kathmandu, dagje stad

8 oktober 2013 - Kathmandu, Nepal

Vandaag wordt Harry 5 , we beginnen de dag in de Pumpernickel Bakery met een heel lekker ontbijtje (volkoren sandwich met Yakkaas, yoghurt met vers fruit) en kadootjes voor Harry. Terwijl Jeroen naar de Indiase ambassade gaat, gaan wij naar Durbarsquare. De echte stadshuisjes zijn heel laag,  zelfs ik kan niet rechtop lopend door poortjes en deuren. Op het Durbarsquare is het erg druk. Omdat er een Nepalees festival komende dagen gaat beginnen is iedereen uitgebreid aan het offeren. Het Hindoeisme en Boedhisme gaan in Nepal erg goed samen. Er zijn zelfs gecombineerde tempels.
De zoektocht in Kathmandu is vooral naar rustige plekken, uit de verkeersdrukte en herrie. Het is verbazingwekkend als je een poort doorloopt blijken er opeens heel mooie, rustige pleintjes zonder brommers, achter te liggen.
S'Middags gaan Jim en ik nog naar Swayambhu. Het is een tempelcomplex met een reusachtig Stupa. Een Nepalese jongen biedt zijn diensten als gids aan. Omdat hij wel veel lijkt te weten, nemen we het aan. We lopen nu in ieder geval de goede kant (met de klok mee om de tempels heen), hij zorgt ervoor dat we ook niet om de lotusbloemen in de grond gaan staan. En geeft verder uitleg over alles wat we zien, de kleuren van de gebedsvlaggen, natuur=groen, water=wit, lucht =blauw, bloed=rood, vuur=geel. Helaas ben ik de namen van alle goden en de verschillende Buddha poses alweer vergeten. We krijgen ook uitleg over het Thangka schilderen, volgens precieze formules naschilderen van mandala' en andere Boeddistische schilderingen.