Op weg naar Murghab

15 september 2013 - Murghab, Tadzjikistan

We gaan de eerste echte hoge pas beklimmen; 4300 meter. De auto van Jeroen haalt het makkelijk, de pas blijkt ook heel geleidelijk te gaan. s'morgens zien we nog wat groen en een kloof maar het landschap wordt steeds onherbergzamer en stoffiger. Heel veel herders die we tegenkomen hebben ook een sjaal rond hun gezicht gebonden tegen het stof. Het gaat overal inzitten. Na de pas een klein detour naar een meer en de hot springs. Flink zoeken en ons op verlaten weggetjes vastgereden, waar volgens de ipad een weggetje omhoog was bleek dat uiteindelijk toch een geitenpaadje te zijn. Uiteindelijk rijden we een richel af en kamperen we in een mooie groene riviervlakte, we zien ook de eerste kuddes yaks lopen. Het is s'avonds om 7 uur donker en koud, dat betekent heel vroeg ons tentje in.

15 sept
Helaas de auto van Harry en Sandra start niet meer. Uiteindelijk met aansluiten op de andere accu toch gelukt. Eerste actie in 4 wheeldrive; het pad de richel weer oprijden. Dit verloopt soepel. We hobbelen over karresporen op weg naar de geyser. (zou er echt een geyser zijn?). Jawel een heel mini geysertje maar wel in een omgeving met schitterende uitzichten. We komen langs wat heel of halfverlaten dorpjes. Het is zo kaal je kunt je haast niet voorstellen dat iemand hier overleeft. Na heel veel hoogvlaktes en verschillende tinten bergen en alle mogelijke erosie vormen, krijgen we zicht op Murgab. Wederom is het enige groen de riviervlakte waarin het dorp ligt. Maar heel belangrijk er is hier weer diesel te koop. Nu wordt het na 6 dagen kamperen tijd voor een warme douche.