Guge Kingdom

1 oktober 2013 - Ngari, China

Vandaag is het de nationale feestdag van China, we merken vooral dat het heel rustig is op straat. De overheidsinstanties zijn dicht maar kleine winkeltjes en eetttentjes zijn gewoon open. We hebben vandaag een relaxed toeristisch dagje. Een half uurtje rijden en dan zijn we bij het Guge Kingdom. Dit was tot en met de 16 e eeuw een belangrijke plek in Tibet, waar 100.000 mensen woonden. Daarna is het helemaal verlaten, volgens Kung heeft dit te maken met klimaatverandering en is het droger geworden. We merken heel goed dat het hier lager (3750 m alles is relatief) en beschutter is. Er groeien bomen en er staan kassen waarin groenten worden gekweekt.
De Guge Kingdom is op een rots gebouwd en je klimt langzaam via wat kloostergebouwen met mooie muurschilderingen, door de ruines van de stad omhoog. Onderweg heb je schitterende uitzichten over de omgeving. Het is prettig om wat zelf te lopen en te klimmen na al het autorijden. In de namiddag ga ik nog het klooster Tuoling in Zhada bekijken. Jim gaat niet mee, nog steeds last van zijn rug en hij moet even liggen.  Het klooster is een prettige chaos, ik moet mijn naam opgeven, maar daar kunnen ze niets mee. Uiteindelijk krijg ik het boek aangereikt om mezelf in te schrijven. In de grote hal van het klooster zijn heel veel muurschilderingen alleen te zien als je een zaklamp bij je hebt. Het hoofdlampje behoort gelukkig tegenwoordig tot mijn standaarduitrusting omdat de stroom vaak uitvalt of uitgezet wordt (generator). En het toilet vinden in het donker is best lastig.