Grens Turkmenistan

30 augustus 2013 - Asgabat, Turkmenistan

Vandaag Iran verlaten en Turkmenistan bereikt. Vlak voor grens nog even getankt: een man komt met een 20 litertank disel aanlopen om onze tank nog even bij te vullen van onze laatste iraanse rials. Het papierwerk aan de grens kost de nodige uurtjes. Het loket aan de turkmeense grens is helaas gesloten voor lunch. Na eerst in de rij te staan worden we vervolgens naar het bankje verwezen en nadat alle andere reizigers zijn geholpen werd ons 'dossier' onder handen genomen. De grens wordt hier bewaakt door russische soldaten. Deze zijn veel serieuzer en een lachje kan er nauwelijks af en fotos mogen we helaas niet nemen. Wat een verschil met Iran. Om ons bankje stapelen de persische tapijten in alle soorten en maten zich op. Dit is waarschijnlijk een gewild product in turkmenistan. Als alle papiertjes zijn ingevuld mogen we naar het geldkantoortje. Een zeer chagrijnige dame wil alleen persverse dollarbiljetten. Een briefje met kreukje of klein scheurtje wil ze niet in ontvangst nemen. Dat truukje kennen wij ook!. Dus als ze wisselgeld teruggeeft bekijkt Jeroen de briefjes zeer zorgvuldig en keurt er diverse af. Het humeur van de dame wordt er niet beter op.

Enfin, na nog enkele loketjes mogen wij over de grens. Nu worden alleen de autos nog uitvoerig geinspecteerd. Gelukkig hoeft niet alles er uit. Aan de andere kant van de grens staat een chauffeur al vele uren te wachten op ons. Hij moet ons begeleiden naar het hotel in Asgabat.

1. Roos:
    5 september 2013
    Hoi !!!!!
    Ook ik heb (eindelijk) lucht gekregen van jullie blog. Heb net alles zitten bekijken: WOW ! En dan te bedenken dat jullie nog veel meer te wachten staat. Toch wel een tikje jaloers hier :-) Ik zag dat Marianne een warm welkom heeft gekregen en zich ook al fijn genesteld had aan een laag tafeltje op een tapijtje. Geniet van de 'geneugten' van de meerdere loketjes / bureaucratie (er is altijd weer iemand met een grotere pet), de ENORME glanzendheid van sommige gebouwen (hoog, hoger, hoogst - kunnen ze daar ook eitjes bakken door de warmte die het gebouw afgeeft? (walkietalkie London)), en het contrast met plaggenhut-achtige constructies, het waarschijnlijk geweldige eten en de gastvrijheid / cadeautjes die jullie ten deel vallen. Enjoy ! And keep us posted !