Ali, Tibetaanse stad omringd door bergen

29 september 2013 - Ngari, China

Vandaag, dankzij de lange dag gisteren, een kort dagje. We komen langs de onvermijdelijke politieposten. Je wordt tegengehouden als je niet de correcte papieren hebt, maar Kung heeft alles goed op orde. Het is soms een raadsel hoe het nu precies in elkaar zit, maar we worden in elke stad bij de politie geregistreerd.
Met de onvermijdelijke fotostops zijn we om 2 uur al in Ali. Jim en ik lopen een rondje door deze stad, die van oorsprong Tibetaans is maar waar nu, volgens een meneer die ons aansprak, veel teveel chinezen komen. In Ali is alles te koop, het ligt in een uitgestrekt gebied zonder steden en de Tibetanen komen hier inkopen doen. We zien in de kleine winkeltjes gebedsvlaggetjes en andere offergaven. Ali ligt op 4300 meter en dat kun je wel merken, we zijn vermoeid gewoon van een rondje door de stad lopen. Een echte bergwandeling lijkt voor ons op deze hoogte geen haalbare optie. s Ávonds hebben we een Sichuan hotpot uitgeprobeerd. Dit is een pan kippensoep met groente en paddestoelen die midden op tafel kookt. Alleen is wel de hele kip in de pan verdwenen, dus met poten en kop. Gelukkig vindt  Kung, dit echt lekker. Voor Jim em mij is dit toch niet ons favoriete chinese gerecht.